Empreses anoienques aprenen amb la UEA com aplicar l’economia circular

04.02.2019

La Unió Empresarial, a través del grup de treball Anoia Circular, ha organitzat un taller pràctic sobre com aplicar l’economia circular a les empreses. El teixit empresarial de la comarca és conscient que cal un canvi de model i per això, a través de la Unió Empresarial de l’Anoia, des de l’any 2017, es treballa amb el projecte Anoia Circular, constituït per empreses de diversos sectors, experts ambientals, juntament amb la Universitat d’Igualada per millorar la circularitat de la comarca.

Connexions en Economia Circular

El taller, titulat “Com aplicar l’economia circular a la teva empresa”, s’emmarca dins el projecte “Connexions en Economia Circular” amb el suport de l’Agència Catalana de Residus. Verònica Kuchinow -experta en simbiosi industrial- és fundadora i directora de l’empresa Símbiosy i ha estat l’encarregada d’impartir-lo.

A través d’aquest taller, Kuchinow va fer una aproximació als assistents de què és l’economia circular, reflexionant sobre l’impacte que tenim sobre el planeta, els recursos i l’entorn, insistint especialment en què no s’ha d’oblidar que l’economia circular no és una filosofia verda i ecològica, sinó que és un concepte econòmic, un model econòmic de producció i consum; és a dir, realitzar els processos mediambientalment sostenibles i econòmicament viables “no és una moda, no podem estar al marge perquè afecta a tothom, a tots els països, a totes les empreses i a totes les persones. No podem triar a no fer-ho, només podem triar quan volem començar a fer-ho, i quan abans millor, sinó la competència ens passarà davant i quedarem fora del mercat”, va recalcar l’experta.

Durant la sessió pràctica, Kuchinow va explicar que bàsicament, les estratègies que s’han portat a terme fins ara, s’emmarcaven en accions d’eficiència, que han estat molt efectives en molts casos, però el que fan és allargar en el temps un final anunciat. L’economia circular té per objectiu mantenir el valor dels recursos el major temps possible, a poder ser, indefinidament. Aquest valor, va explicar Kuchinow, es pot mantenir gràcies a estratègies com el manteniment i la reparació d’un producte, la seva reutilització i redistribució a través de canals específics, la remanufactura per elaborar productes semi-nous sovint amb garanties de fabricant iguals que els nous, la servitització d’un producte que passa a ser un servei que enlloc de comprar-se, pot llogar-se i, finalment, la valorització material i energètica.

Els assistents van poder compartir idees i conceptes així com els residus i recursos dels que les empreses disposen, un treball inicial que els va aportar idees i possibles sortides. El fet de poder compartir i pensar més enllà dels límits del propi procés empresarial, tenint en compte els recursos, el que fem servir, el que llencem, el que no utilitzem…. És un primer pas que servirà a les empreses per plantejar-se l’economia circular com un model a integrar.

En la sessió Verònica Kuchinow va compartir també interessants exemples d’empreses que ja estan realitzant estratègies circulars com la reparació de jaquetes de Patagonia, Ifixit, ReTuna, els frens de la casa Bosch, les impressores Ricoh, la cervesa artesana Toast, els jerseis de l’empresa catalana Iaios, o el lloguer de la infraestructura d’electricitat i il·luminació que ja està fent Philips.

 

 

 

Altres notícies

Subscriu-te a la UEA Magazine, publicació electrònica periòdica amb informació sobre l’actualitat empresarial de la comarca.