Manifest Turisme Anoia – Sectorial UEA Turisme

16.06.2020

La Unió Empresarial de l’Anoia és una associació d’àmbit comarcal que representant les empreses de la comarca, treballa per la dinamització econòmica del nostre territori. L’entitat compta amb diferents sectorials formades per empreses diverses que representen i actuen pels sectors econòmics més destacats del nostre teixit empresarial comarcal. Industria, serveis i col•lectius professionals són els eixos de treball de l’entitat.

D’entre les sectorials empresarials, comptem amb UEA Turisme que agrupa empreses deles diferents branques del turisme, allotjaments, restauració, esdeveniments, activitats… una sectorial que treballa per dinamitzar el sector a la nostra comarca, inquietuds compartides, necessitats conjuntes i interessos comuns des del mateix sector, a iniciativa de les pròpies empreses turístiques i que també col•labora amb la resta d’entitats i organismes, públics i privats,relacionats amb el sector del turisme de l’Anoia.

La Covid-19 ha generat una crisi sanitària sense precedents que ha comportat un cop molt important a nivell econòmic i empresarial a tot l’estat, però amb especial incidència ala comarca de l’Anoia degut al confinament previ decretat en data 12 de març i que va afectar de manera excepcional els municipis de la Conca d’Òdena i accentuat la situació el RD 463/2020 de 14 de març que va implica el tancament d’estratègics sectors econòmics incloent el turisme, la restauració i l’allotjament.

Per tot això, veient que el sector del turisme, especialment a la comarca de l’Anoia, ha resultat molt afectat per aquesta crisi, considerem que s’hauria de dotar a les empreses dels recursos necessaris per atendre la represa de l’activitateconòmica d’aquests negocis i un pla d’actuació exclusiu comarcal tenint en compte que ja es porten gairebé 3 mesos d’aturada de l’activitat i la represa de l’activitat està sent progressiva però molt lenta.

Per tot això

DEMANEM:

• Un pla específic de promoció i reactivació turística de l’Anoia: El document resultant ha d’incloure un pla de promoció, planificació, activitats i comunicació turística pensat en el turisme de proximitat, que es preveu que serà el que s’activarà amb major rapidesa i destacant els punts forts de la destinació, com són l’actiu-natura, gastronomia, productes artesans de proximitat, turisme rural…la diversitat de la nostra Comarca ha de formar part d’aquesta estratègia. Ha de permetre la connexió i retroalimentació dels diferents agents i serveis del territori, per un creixement compartit de l’activitat afavorint de manera col•lectiva la comarca i els seus establiments i activitats.Que permeti estratègies comunes, compartides, complementàries com a comarca i com a sector. Recuperar la imatge i la confiança com a comarca d’interior, pacífica i segura. Cal generar confiança entre els turistes per a que es puguin desplaçar i realitzar activitats, pernoctacions, i àpats al nostre territori amb tota la tranquil•litat de ser una comarca segura i amb molts actius, atractius i activitats.

• Que es doti d’eines, recolzament i aplicacions efectivesa les empreses del sector :

o Ajudar per reactivar l’activitat, no només ajudes econòmiques sinó afavorint que els establiments i agents estiguin actius, potenciant l’Anoia com a comarca d’acollida de turistes i visitants

o Normatives clares i concretes, facilitar una informació clara i pràctica. o Informació real sobre els riscos en cada situació o activitat. o Punt de suport i recolzament des del punt de vista normatiu

o Donar més suport i ajudes econòmiques, i que es facilitin crèdits per a cobrir la despesa que es veu augmentada amb la implantació de totes les mesures sanitàries.

o Suport en la flexibilització de la reincorporació de la plantilla, el cost de la seguretat social i dels impostos o Ajuts per les millores als establiments en diversificació i sostenibilitat, i millora digital

o Facilitar l’accés a la digitalització i les eines tecnològiques, assegurant la connexió a internet, banda d’amplada suficient a totes les zones de la Comarca

o Ajuts per a publicitat institucional i per a promoció dels negocis

• Que es treballi i vetlli per potenciar el suport al sector turisme de Catalunya

o En la gestió del turisme internacional, captació i acollida de turistes internacionals, mercats propers, facilitats en la mobilitat terrestre o La descentralització del turista, de les zones tradicionalment massificades a altres localitzacions del territori català, cal donar valor al turisme interior.

o Potenciar el turisme de proximitat, domèstic, vetllant per les destinacions que ofereixen propostes slow i de valor o Aposta en ferm pel turisme social i vivencial, donant pes a nous valors

o Dinamitzar campanyes previstes o anunciades per afavorir el sector a través d’eines i estratègies ja iniciades (MedPearls, Gran Tour…)

PERQUÈ LA COMARCA DE L’ANOIA

Tot i que tradicionalment la comarca de l’Anoia no ha estat visible com a comarca turística, té una àmplia oferta de serveis i activitats que la fan una destinació idònia pel turisme slow, de proximitat, familiar i d’experiències.

Som una comarca amb diverses denominacions d’origen vinícoles pròpies, culturalment potent, amb una àmplia oferta d’esdeveniments, fires, certàmens i cites, tan fixes com ocasionals, el REC, la Mostra, l’EFB, un turisme rural molt consolidat, apostes pioneres per redescobrir el passat, industrial com el REC o la vessant més històrica, rutes a peu i en bicicleta, activitats i apostes esportives, experiències de gran diversitat…. Som una comarca que vol aixecar la veu, amb unitat, per mostrar que som una destinació turística i podem ser de punt de referència del turisme d’interior en el territori català, però cal que se’ns reforci i se’ns acompanyi.

Altres notícies

Subscriu-te a la UEA Magazine, publicació electrònica periòdica amb informació sobre l’actualitat empresarial de la comarca.