Els autònoms resolen dubtes sobre ajuts i mesures fiscals davant la Covid19 en el webinarUEA

28.04.2020

Els professionals autònoms són una part molt important del teixit empresarial del nostre territori, un col•lectiu amb un pes específic que crea riquesa i genera contractació i que per tant tenen un paper clau en la dinamització econòmica. La situació peculiar de desprotecció i vulnerabilitat en la que es troben, els ha portat a convertir-se en un dels col·lectius professionals més afectats per l’aturada de l’activitat econòmica arran de la pandèmia del Covid-19 i l’estat d’alarma al territori espanyol. Els governs han aprovat diverses mesures fiscals i socials i ajudes destinades a aquest col•lectiu, però també hi ha molts dubtes i en alguns casos falta de concreció al voltant de les noves normatives. En aquest sentit, per resoldre aquests dubtes i d’altres, la UEA va organitzar una sessió online centrada en aquest tema. Òscar Llordés, assessor fiscal comptable de Grup Carles, va dirigir el webinar on hi van participar gairebé una vuitantena de persones.
Mesures fiscals
Llordés va explicar algunes mesures fiscals com l’ajornament del pagament d’impostos fins al maig per a pimes i autònoms. La mesura prorroga fins al 20 de maig la presentació de declaracions i autoliquidacions d’impostos, que habitualment es fan el mes d’abril.
Línies d’ajuts directes
Pel que fa a les ajudes socials va informar que a data d’avui existeixen dues línies d’ajuts directes que els autònoms poden demanar: la de la Generalitat i la del Govern Espanyol. L’ajuda que ofereix el govern català és una línia d’ajuts per a les persones treballadores autònomes, persona física, i no s’hi inclouen els treballadors autònoms societaris, ni familiars col·laboradors. L’ajut consisteix en una prestació econòmica única de fins a 2.000 €, que té per finalitat compensar les pèrdues econòmiques de persones treballadores autònomes, que s’han vist obligades a tancar el seu negoci pel decret d’estat d’alarma, i que alhora acreditin una reducció dràstica i involuntària de la facturació. Òscar Llordés apunta però que “aquesta ajuda és incompatible amb qualsevol altra ajuda, prestació, subsidi, o subvenció pública o privada, destinats a aquesta mateixa finalitat”.
La línia d’ajuda que ofereix el govern central és una prestació econòmica extraordinària per cessament d’activitat (atur del l’autònom), i s’adreça a tot el col·lectiu d’autònoms, sense distinció. S’hi pot accedir o bé perquè el professional autònom s’ha quedat sense feina perquè ha hagut de tancar el negoci, o bé perquè ha tingut una caiguda del 75% dels ingressos respecte al semestre anterior. L’assessor del Grup Carles va incidir en què “rebre aquesta ajuda no implica donar-se de baixa dels autònoms” i que el dret a cobrar finalitza l’ últim dia de mes en que acabi l’estat alarma. També va informar que “tots els professionals que treballen per compte propi que tenen dret a aquesta prestació se’ls retornarà la quota d’autònoms del mes de març que ja hagin pagat”.
En la sessió online organitzada per la UEA també es va explicar que l’ajuda del Govern Central es gestiona a través de les respectives Mútues i en el cas que “un professional no tingui cap mútua assignada n’haurà de contractar una, a la seva elecció, a través de la seu electrònica de la seguretat social”.
Òscar Llordés va parlar que d’entre les mesures financeres aplicades pel Govern central per tal de tenir liquiditat o subsistir durant els propers mesos, destaca els préstecs que ofereix l’Institut de Crèdit Oficial (ICO), les línies a través de l’Institut Català de Finances (ICF) i el rescat de plans de pensions privats. Així mateix també va recordar que pel que fa a locals comercials de lloguer es poden demanar aplaçaments pel pagament del lloguer fins a 4 mesos si el propietari es un gran tenidor o una societat, o informar-se a les grans companyies de subministraments (aigua o llum) de les opcions de descomptes que ofereixen i algunes possibilitats per fer canvis de potència.
La UEA recorda que a través de la comissió UEA autònoms es treballa per millorar la competitivitat de tots aquests professionals i que l’entitat es posa a la seva disposició per escoltar les seves propostes, inquietuds i/o preocupacions per seguir ajudant-los, defensant-los i poder oferir-los hi eines i solucions.
Propers webinarsUEA
En les properes setmanes la UEA seguirà organitzant noves sessions online de temàtiques diverses per donar informació, eines i també resoldre dubtes a les empreses. Consulta l’agenda de webinars en aquest enllaç: https://bit.ly/35h6ulo

Altres notícies

Subscriu-te a la UEA Magazine, publicació electrònica periòdica amb informació sobre l’actualitat empresarial de la comarca.