La Unió Empresarial de l’Anoia va celebrar el primer Dinar UEA d’aquest any apropant el cas de Llet Nostra, com a exemple d’èxit del cooperativisme en el sector ramader. El ponent convidat va ser Xavier Tubert, Cap de Relacions Institucionals de l’empresa.
Llet Nostra lidera el mercat català des del 2011, agrupa més de 200 explotacions ramaderes familiars les quals representen el 30% dels ramaders catalans i el 25% de la llet que es produeix al territori.
L’empresa va néixer el 2003 “fruit de la crisi i la necessitat de donar continuïtat al sector”. En aquest sentit, segons Xavier Tubert, “una de les vies per aconseguir-ho era que els propis ramaders comercialitzéssim la nostra pròpia llet”. Així va néixer Llet Nostra, “un projecte propi per impulsar el sector lleter català, per garantir la sortida de la llet al mercat, i així donar estabilitat i continuïtat a les explotacions i les famílies que en depenen”.
Pel Cap de Relacions Institucionals, Llet Nostra és un projecte col·lectiu on “tot i ser una cooperativa funcionem i gestionem l’empresa com una societat mercantil”. Aquesta fórmula els ha posicionat al capdavant del mercat lleter català, i segons dades del 2014-15, han mantingut les vendes. El principal producte de Llet Nostra és la llet líquida, envasada en brics de cartró, però també ha obert una línia de productes més diversificats que incorpora la producció de batuts, iogurts i postres.
Tubert també va parlar de la importància de la marca, i els valors que se li atorguen. En aquest cas “no hi ha millor manera de definir la llet que fem nosaltres com a Llet Nostra”. Amb aquesta marca “el consumidor se sent identificat amb la seva terra, amb allò proper”. Els valors que volen transmetre són: “origen, proximitat, traçabilitat, garantia i col·lectiu”. Segons el Cap de Relacions Institucionals, “el nostre consumidor valora la marca per ser autòctona, de proximitat, i que contribueix al projecte fer país”.
Amb el temps, la llet de cooperatives catalanes s’ha anat involucrant en esdeveniments esportius, culturals i tradicionals del país, i “Llet Nostra ha traspassat l’àmbit del consum per projectar una manera de ser i de pensar molt nostra”.
Respecte a l’evolució del mercat i el futur del sector, Tubert apunta que “el consum de llet disminueix per que les societats modernes tenen altres tendències”. En aquest sentit “sabem que hem de pensar en noves estratègies, i nous productes”. Afegeix que “cal pensar de manera global i actuar localment, buscant sinèrgies i oportunitats de negoci a partir d’acords i col·laboracions amb tercers, o propis que pugui tenir o generar el grup empresarial del qual formem part”. Llet Nostra seguirà aquesta línia, i esperen que “el futur de l’empresa passi per seguir creixent en volum i en enfortir la marca”.