Per sisè any consecutiu l’Ajuntament d’Igualada i la Unió Empresarial de l’Anoia ha organitzat el Prepara’t, la Setmana de l’Ocupació a Igualada. La sala d’Ig-Nova Empresa va acollir les diferents xerrades i tallers del projecte amb l’objectiu de donar eines i consells per a la recerca de feina en el nou mercat laboral.
L’autoconeixement a nivell professional dels candidats, les habilitats i competències personals i professionals, la transformació del mercat laboral, la importància de la comunicació, i l’emprenedoria, van ser els temes centrals de la sisena edició del Prepara’t. Tot i la varietat de temàtiques, els ponents va coincidir en afirmar que per a trobar feina el més important és tenir una actitud positiva, tenir clara la marca personal, i treballar les competències professionals.
El Prepara’t va arrencar posant sobre la taula la transformació del mercat laboral i els canvis que es preveuen a curt termini. Carlos Obeso, professor del Departament de Direcció de Persones i Organització d’ESADE va remarcar que “en els propers anys molts oficis es veuran afectats amb les noves tecnologies, apareixerant noves professions, i les aptituds experimentaran una importància creixent a l’hora de trobar feina”. Maribel Salvador, que va oferir la conferència “No límits als teus recursos!”, va insistir en la importància de tenir un objectiu professional, i fent una analogia entre l’esport i la recerca de feina va afirmar que “el més important és el factor humà” referint-se a valors com el respecte, el compromís, la resiliència, l’adaptació, la tolerància a la frustració, etc.
Les competències digitals van centrar el segon dia del Prepara’t. La formadora empresarial i coach, Juanita Acevedo, va parlar de la importància de crear i cuidar la identitat personal, sobretot a Internet. “La majoria dels responsables dels Recursos Humans cerquen personal a través dels perfils a les xarxes socials”, i en aquest sentit, “les empreses et poden contractar o acomiadar segons com et projectis tant en el món real com en el virtual”. Linkedin és una de les xarxes més utilitzada per a trobar feina i l’orientadora Ari Vigueras va explicar als assistents com treure’n el màxim profit i rendiment per trobar feina. “És important fer una bona presentació del perfil, amb una capçalera atractiva i crear una xarxa forta de contactes”.
El tercer dia va ser el torn de conèixer algunes estratègies per a una recerca de feina efectiva, com per exemple, realitzar un currículum creatiu. Pel ponent Toni Mates, psicòleg, “no hi ha regles per a fer un CV, però sí un objectiu: que el nostre CV destaqui per sobre la resta i ens truquin per fer l’entrevista”. Per crear la nostra marca en el CV “cal tenir clar el tipus de tipologia gràfica i la imatge que es vol donar, i sempre ha d’anar en coherència amb la nostra persona”. La consultora en desenvolupament professional i personal, Anna Rosell, va abordar de manera dinàmica el tema de l’entrevista de feina, l’eina d’avaluació estrella d’un procés de selecció. La ponent va aportar un seguit de consells per tal de superar una entrevista amb èxit remarcant “la importància d’aplicar l’empatia amb l’entrevistador, tenir clara la resposta davant les killer questions, saber quins són els punts forts i febles de la nostra persona, i expressar-nos el màxim de bé”.
El desenvolupament de les competències personals i professionals van centrar les dues ponències del dijous. La periodista i experta en relacions institucionals, Míriam Riera va parlar de la importància de la comunicació com a clau d’èxit per a trobar feina. “És important saber comunicar i deixar clar el missatge al nostre interlocutor” i ” cuidar molt la comunicació no verbal, ja que en un procés comunicatiu influeix en un 55% la gestualitat, un 38% el to de veu, i un 7% el que és pròpiament verbal”. Al seu torn, David Baró i Maria Roser Ferre de comunicació Lab&CO, van explicar com trobar feina a través de la singularitat de cadascú. Els ponents van asseverar que “estem en un canvi d’era en què hem passat de ser especialistes a ser especials, de competir a cooperar, de l’ensenyament a l’aprenentatge, i és important saber-nos adaptar”.
El darrer dia del Prepara’t es va dedicar a l’emprenedoria i a l’opció de crear una empresa, de la mà de Txell Costa, emprenedora i Fundadora CEO de l’empresa Txell Costa Group. Costa va explicar que un emprenedor “ha de tenir mentalitat guanyadora, saber conviure amb les pors, i renovar-se” i complir les quatre facetes de “gestor, tècnic, visionari i coach”. Si una persona no és així “el seu futur es troba en la intraemprenedoria, és a dir, emprendre dins d’una empresa ja creada”. Un cop decidits a crear una empresa el més important segons la ponent és “creure en el producte per saber vendre’l, crear una marca personal forta, i aplicar-hi una part emocional que connecti amb les persones”.
*Consulta les presentacions de les conferències